Friday 5 December 2014

CORETAN TAHNIAH PMIUM KEPADA KEPIMPINAN BARU



Segala Puji bagi Allah di atas kurniaan rahmat dan hidayahnya diberi kesempatan untuk kita meneruskan perjuangan di atas muka buminya ini.
4 Disember 2014, adalah hari yang bersejarah sekali lagi buat mahasiswa University Malaya iaitu tarikh Pilihan Raya Kampus Uiversiti Malaya (PRK UM) bagi memilih tampuk kepimpinan baru Persatuan Mahasiswa Universiti Malaya (PMUM). PRK UM telah pun melabuhkan tirainya lewat petang semalam dengan menyaksikan keputusan sekali lagi memihak kepada Pro-Mahasiswa. Pro-Mahasiswa memperolehi 21 kerusi ( 5 Umum dan 16 fakulti), manakala Penggerak Mahasiswa memperolehi 16 kerusi (3 umum dan 13 fakulti) Progresif 1 kerusi dan bebas 2 kerusi.
Syabas dan tahniah saya ucapkan kepada semua jentera, pendokong dan penyokong Pro Mahasiswa dan Penggerak Mahasiswa yang telah bertungkus lumus menghidupkan pendidikan politik dalam kampus varsiti terulung ini. Penghargaan tertinggi diucapkan kepada semua mahasiswa/I Universiti Malaya yang keluar mengundi menunaikan tanggungjawab dan kewajipan untuk memilih tampuk kepimpinan baru mahasiswa untuk varsity tertua ini. Sesungguhnya suara mahasiswalah yang mencorak kampus ini kerana” tiada university jika tiada mahasiswa”, “tiada pengurusan dan pentadbiran jika tiada mahasiswa”.
Buat kepimpinan baru Persatuan Mahasiswa Universiti Malaya (PMUM) yang bakal membentuk kabinet, sesungguhnya kalian telah diberi mandat oleh mahasiswa Universiti Malaya sendiri melalui proses demokrasi ini. Berkhidmatlah untuk mahasiswa dan kembalikan fungsi serta peranan mahasiswa itu sendiri sebagai juru bicara rakyat. Manfaatkan ruang dan peluang yang ada ini untuk mendidik serta memartabatkankan kelestarian mahasiswa sebagai agen semak dan imbang kepada negara. Tunaikan dan lengkapkanlah manifesto-manifesto yang telah kalian janjikan sepanjang fasa kempen yang lepas. Di samping itu, bersatulah kalian dalam satu saf yang jitu, tanggalkanlah baju kepartian, penuhilah segala kelompangan dan lajukan langkah perjuangan demi mencapai sebuah kemerdekaan dan kemenangan untuk mahasiswa.
Akhir kata, Persatuan Mahasiswa Islam Universiti Malaya (PMIUM) mengucapkan selamat menjalankan amanah dan tanggungjawab ini dengan penuh ikhlas dan berbudi. Jadikan kepimpinan Rasulullah SAW sebagai contoh dalam kepimpinan dan pengurusan dan seterusnya semoga kepimpinan kalian menjadi “role model” kepada sebuah Negara Malaysia yang lebih demokrasi, mandiri dan sejahtera. Inshaallah.
Selamat Berkhidmat Untuk Mahasiswa
Khairol Najib Hashim
Presiden PMIUM.
5 Disember 2014


No comments:

Post a Comment