Sunday 7 December 2014

Cerpen & Puisi: Mahasiswa Perintis Negara

Tajuk Puisi: Mahasiswa Perintis Negara

Mahasiswa, engkau bagai telur yang masih belum menetas,
Engkau bagai bunga yang baru bertunas,
Engkau bagai anak bulan yang baru timbul,
Pelbagai perasaan bercampur baur yang timbul,
Itulah naluri seorang mahasiswa,
Namun, adakah ianya berwibawa?
Adakah ianya berpatutan?
Adakah ianya mengikut peredaran?
Masa, itulah yang dimaksudkan,
Peredaran masa yang tidak berkekalan,
Fikir, fikirlah sedalamnya,
Fikir, fikirlah sebaiknya,
Benar, benar kau berjasa,
Namun, janganlah kau membuang masa,
Lakukanlah yang sepatutnya,
Kerana kau masih belum berjaya,
Kerana kau harus berusaha,
Menampilkan Mahasiswa Perintis Negara.



CERPEN
                               

Setahun sudah berlalu, hatiku dikunjung pilu. Entah mengapa, di pagi yang dingin ini, aku, Fadhli, yang kini bergelar Mahasiswa di salah sebuah universiti terkemuka, terkenangkan perjuanganku semasa berada di salah sebuah institusi yang tidak begitu terkemuka suatu masa dahulu. Di saat itu, segala tugasan bagai “dicincang halus” apabila diterima daripada para pensyarah. Masa berganti masa, hari berganti hari, aku tetap berada di suatu sudut, melakukan pekerjaanku sebagai seorang Mahasiswa. Gah ku rasakan dengan panggilan Mahasiswa. Namun, adakah kekukuhan yang ada pada diriku kini mampu melalui cabaran-cabaran hidup di alam selepas alam Mahasiswa yang seakan-akan “peluru tentera Israel” yang menghujani dari semasa ke semasa.
                                    Gayanya, persoalan ini timbul hasil daripada pengalaman mendengar dan melihat sendiri satu persatu teman seperjuangan pada suatu ketika dahulu yang pernah bersama-sama berkongsi bantal, bersama-sama menjamu selera, bersama-sama bersuka ria, dan bersama-sama di dalam perjuangan yang menggunakan sebatang pen dan akal sebelum memulakan langkah-langkah perjuangan, gugur di medan peperangan.
                                    Perlahan-lahan aku bangun dari baringanku di atas tilam yang empuk yang disediakan oleh pihak pengurusan kolej kediamanku. Aku duduk di atas kerusi sambil jari-jemari ku menekan butang-butang yang ada pada komputer ribaku yang membolehkan ku mencari informasi yang menarik mengenai dunia pekerjaan di Malaysia.
                                    Carianku tidak mengecewakan kerana bila ditaip sahaja sesuatu topik, pastinya deretan rangkaian oleh pelbagai laman sesawang dapat dilihat. Kepelbagaian informasi terhasil daripada kepelbagaian bangsa dan negara menunjukkan betapa mudahnya misi mencari informasi dapat dilakukan pada masa kini. Teknologi yang semakin maju dan semakin pesat sehinggakan anak kecil yang baru sahaja pandai membaca, mampu menelaah kepelbagaian teknologi yang ada di negara yang semakin popular pada tahun 2014 kini hasil dari kepelbagaian tragedi di peringkat global.
                                    “Hang dok buat pa?” Terdengar sayup di belakangku. Aku pandang rakan sebilikku yang baru bangun dari tidur.
                                                “Aku tengah online la der….” Aku menjawab baik soalannya. Dia memandangku dengan wajah yang pasrah dan amarah. Aku fahami bisikan hatinya. Dia mahukan cahaya dimansuhkan buat sementara waktu. Aku pun kembali ke kamar.
                                    Mentari terbit tinggi di bahagian atas kepala. Kebaikannya ialah, hari ini merupakan hari ahad. Kelewatan bangkit dari lena yang nyenyak tidak menjadi satu masalah bagi mahasiswa mahupun mahasiswi kerana tiada komitmen di fakulti pada kebiasaannya pada hari sebegini. Namun, sebagai mahasiswi, kebiasaannya, ianya agak memalukan kerana bergelar wanita bukanlah mudah kerana segala gerak-geri sering dinilai dan dipertikai dari pelbagai lapisan masyarakat lebih-lebih lagi golongan wanita itu sendiri yang sememangnya mementingkan disiplin dan peradaban yang baik sama ada belum atau sudah kahwin kerana wanita sememangnya permata yang indah di dunia yang menjadi pengganti bidadari syurgawi.
                                    Aku kembali terjaga. Aku laksanakan hasratku untuk melabur di Bank Rakyat, Bank Pilihan Anda, buat seketika. Selesai melaksanakan hasratku, aku kembali melakukan kajian mengenai realiti kehidupan graduasi-graduasi di Malaysia. Aku terbaca pelbagai cerita-cerita yang menarik di mana antaranya graduasi yang masih menganggur setelah bertahun lamanya bergraduasi dari universiti-universiti, kolej-kolej dan lain-lain institusi pengajian tinggi yang ada di Malaysia mahupun luar negara. Ianya begitu menarik. Ianya adalah realiti kerana aku sendiri pun tahu bahawa sememangnya ramai yang tidak mempunyai pekerjaan yang mengikut kelayakan sehingga kini.
                                    Aku keluar bersiar-siar. Aku duduk di suatu sudut di Tasik Varsiti. Aku terdengar perbualan sekumpulan mahasiswi yang membincangkan topik pekerjaan selepas bergraduasi. Bukanlah niatku untuk mencari tahu apa yang dibincangkan, tetapi, nada vokal yang mantap menjadikan telingaku dengar satu persatu patah perkataan yang dikeluarkan dari bibir manis gadis ini. Terangsang seketika.
                                    “Saya kalau boleh, habis belajar ni, saya nak apply kerja di company-company terkemuka je… Yelah… Kita pun keluar dari universiti terkemuka kan?” Rangsangan yang ada mulai kendur.
                                    “Mak ai…. Camtu lak???” Suara hatiku berbicara. wanita itu menyambung lagi sambil memastikan perjalanan kumpulan ini berterusan meninggalkan kawasan yang dikuasai olehku ketika itu. Hahahahha.
                                    “Saya tak nak la nanti orang kata saya kerja biasa-biasa je…” Disambungnya lagi. Aku yang mendengar, seakan-akan mahu melemparkan kasut saiz 8 ke wajah ayu wanita ini.
                                    “Kau biar betul! Sekarang nak cari kerja pun susah, kau nak berlagak pulak…Gila punya orang…Jangan sampai tak kerja sudah….” Hatiku berbisik tanpa disedari oleh ku. Romantis bunyinya. Hahahhaha.
                                    Aku pulang ke bilik. Setibanya di bilik indahku, aku terima panggilan dari seorang rakan sekampung. Aku menjawab panggilan terbabit.
                                    “Ya, bang… Lama tak dengar cerita… Sayang rindu abang…” Kataku padanya, sekadar gurauan. Ianya perkara biasa di antara rakan-rakan ku.
                                    “Ala yang… Abang bukan apa.. Busy sikit…Hhahaha..Hotak hang!” Rakan ku melayan gurauan ku sambil tertawa di hujungnya. Aku pun bertanya khabar dan berbual panjang bersama rakanku itu. Setelah sekian lama berbual, dia nyatakan sesuatu kepadaku.
                                    “Aku sekarang ni, tengah berjinak-jinak dalam bisnes…” Kata rakanku itu. Aku terpersona dengan kata-katanya.
                                    “Wah…. Hebat… Asyuk tu…. Bisnes apa tu?” Aku bertanya.
                                    “Bisnes elektrikal.” Jawabnya.
                                    “Bagus… Bagus… Hang ada sijil elektrik kan?” Aku memastikan satu butiran mengenai rakanku ini.
                                    “Ya… Aku sijil ja…Bukan cam hang.. Ada diploma..” Katanya kepadaku. Hatiku terguris kerana merasakan dia berasa rendah diri terhadapku. Air mata hampir mengalir. Aku tarik nafas sedalamnya.
                                    “Alamak ai… Ke situ pula… Come on la! Tak semestinya aku lebih baik dari hang….” Aku katakan padanya. Kami meneruskan perbualan sehingga aku perlu keluar untuk melakukan tugasan pentingku. Perbualan kami ditamatkan olehku dengan baik.
                                    Dalam perjalan ke lokasi tugasanku, aku terfikir akan apa yang dibualkan bersama rakan sekampung tadi melalui panggilan telefon.
                                    “Bisnes… Sijil…. Ada sijil buat bisnes… Okay juga… Ada ijazah… Kerja dengan orang… Hmmm?????” Aku terfikir. Realiti kehidupan kini makan gaji adalah lebih sengsara berbanding berniaga. Namun, perniagaan yang tidak bermaya adalah lebih sengsara berbanding makan gaji. Penantian untuk mendapatkan kerja adalah sesuatu yang memenatkan berbanding penyediaan perniagaan yang konsisten.
                                    “Hmmm????” Aku masih berfikir.
                                    “Adakah baik untukku melakukan perkara yang sama?”Aku masih berfikir. Maka, adalah lebih baik diukur baju pada badan sendiri dan tepuk dada tanya selera. Persoalannya? Mampukah aku bersama menjadi usahawan? Jika ya, pasti akan aku usahakan demi masa depan ku yang lebih baik kerana sememangnya mempunyai kelulusan bukanlah sesuatu yang patut dibanggakan. Namun, pendapatan yang baik adalah sesuatu yang patut disyukuri oleh setiap insan.




NAMA PENUH: AHMAD FADHLI BIN AB WAHAB @ MASRI
NAMA PENA: FADHLI WAHAB
FAKULTI: FAKULTI SAINS KOMPUTER & TEKNOLOGI MAKLUMAT
TAHUN PENGAJIAN: 2

No comments:

Post a Comment