Tuesday 9 September 2014

PMIUM menyatakan solidariti terhadap Prof Azmi Sharom

 KL :    PMIUM menegaskan  akan tetap bersama dengan Prof Madya Azmi Sharom  dalam memberi sokongan moral terhadap beliau.

     Prof Madya Dr Azmi Sharom pada minggu  lalu telah dihadapkan ke mahkamah atas tuduhan menghasut dibawah Akta Hasutan 1948 selepas memberi kenyataan beliau dalam artikel mengenai isu jawatan Menteri Besar Selangor mengikut perspektif perundangan.

  Presiden PMIUM, Khairol Najib Hashim berpendapat bahawa tuduhan yang dikenakan ke atas prof Azmi Sharom itu adalah penghalang besar kepada kebebasan ahli akademik dalam menyatakan pendapat mereka terhadap sesuatu isu.

   “Mengapa perlu menyekat kebebasan dalam berakademik? Ini jelas sekali menidakkan kredibiliti ahli akademik di negara kita dalam memberi pandangan”, katanya.

   Menurut beliau lagi, tindakan mensabitkan kesalahan ke atas prof Azmi Sharom itu adalah satu pembuktian ‘kezaliman’ yang dilakukan ke atas ahli akademik. 

    “Saya menyeru kepada semua mahasiswa agar ‘membuka mata’ akan perkara ini supaya perkembangan idea dan fikiran yang kritikal dalam kalangan keluaran universiti terhasil seperti mana kebebasan yang sering diuar-uarkan oleh universiti”, Khairol Najib Hashim

  Dalam pada itu, Persatuan Kakitangan Akademik Universiti Malaya (PKAUM) dan PMUM akan mengadakan solidariti bagi menunjukkan bantahan terhadap tuduhan yang dikenakan ke atas Prof Madya Dr. Azmi Sharom di Gazebo pada jam 1 hingga 2 petang.




No comments:

Post a Comment