Sunday 21 September 2014

“Kembalikan kredibiliti intergriti guru di Malaysia” – Presiden HEWI

 KL :         Kebocoran soalan peperiksaan UPSR baru-baru ini menjadi satu sejarah hitam dalam dunia pendidikan negara kita. 

         Penangguhan beberapa kertas peperiksaan memberikan tekanan yang hebat kepada banyak pihak terutamanya ibu bapa, murid-murid dan sekolah. 

          Dalam hal ini, kredibiliti dan intergriti pihak yang atasan yang terbabit telah dipersoalkan oleh segenap lapisan masyarakat. 

         Sobiroh Puzi, Presiden HEWI mengatakan bahawa kejadian yang pertama kali berlaku di negara kita sedikit sebanyak menjejaskan kredibiliti pegawai yang telah dilantik oleh Lembaga Peperiksaan. 

         Beliau juga menambah dalam kenyataannya “Kembalikan kredibiliti ahli-ahli yang terlibat dalam karier perguruan. Jangan kerana sikap mementingkan diri sendiri dalam keadaan ini, semua orang terpalit”.

          Semalam, Lembaga Peperiksaan Malaysia (LPM) mengesahkan bahawa dua lagi kertas peperiksaan mengalami perkara yang sama iaitu Bahasa Tamil dan Matematik selepas Bahasa Inggeris dan Sains pada minggu lepas. 



Pautan lain : http://www.utusan.com.my/utusan/Dalam_Negeri/20140921/dn_37/UPSR-Kertas-Bahasa-Tamil-dan-Matematik-pula-bocor

No comments:

Post a Comment