Friday 19 September 2014

Mencari titik persamaan PMIUM dan Persatuan Kristian Varsiti

KL :     Satu pertemuan antara PMIUM dan PKVUM (Persatuan Kristian Varsiti) telah diadakan pada hari ini.

        Pertemuan antara dua entiti besar persatuan di Universiti Malaya ini adalah bagi mencari titik persamaan dalam mencapai identiti negara bangsa Malaysia dan seterusnya melahirkan ikon-ikon mahasiswa kepada Malaysia.

     Nor Afiqah Isa, Timbalan Exco Intergrasi dan  Kenegaraan PMIUM berpendapat bahawa perbincangan dua hala seperti ini mampu untuk mengeratkan hubungan intergrasi antara kaum dan agama.

      "Komunikasi dua hala dalam memberikan pandangan mampu untuk menimbulkan tolak ansur dan permuafakatan dalam membentuk identiti sebagai rakyat Malaysia", Nor Afiqah Isa.

        Dalam pada itu, Khairol Najib Hashim, Presiden PMIUM pula menyatakan keyakinan beliau terhadap permuafakatan sebegini adalah perlu untuk sentiasa mencari titik persamaaan walaupun berbeza latar belakang.

         Objektif untuk menjadikan Universiti Malaya sebagai "role model" atau tauladan kepada masyarakat luar tentang bangsa Malaysia telah disepakati dalam pertemuan ini.

          
Khairol Najib Hashim (Presiden PMIUM), A'qiel Abd Rahim ( Ketua Exco Integrasi & Kenegaraan ) dan Nor Afiqah Isa (Timb. Exco Integrasi & Kenegaraan )








         

No comments:

Post a Comment