Wednesday 24 September 2014

“Merdeka kita hanya fizikal, tapi mentaliti masih terjajah”- Nor Afiqah.



KL:    Is-isu perkauman semakin menjadi satu viral dan 'keseronokan' untuk diperkatakan seperti mana boleh dilihat dalam laman-laman sesawang dan sosial.

           Justeru itu, PMIUM telah mengambil langkah kerjasama dengan Persatuan Kristian Varsiti (PKVUM) untuk menviralkan kempen "Blind to Races" di seluruh kampus.

           Nor Afiqah Isa, Timbalan Exco Intergrasi dan Perpaduan PMIUM selaku salah seorang speaker dalam ‘speaker corner’ sempena kempen ini mengaitkan kemerdekaan dan perkauman di negara kita.

         Kemerdekaan di Malaysia yang sememangnya terkenal dengan identiti perpaduan kaum tetapi realitinya masih belum dikecapi dengan adanya sikap 'rasisme' antara satu sama lain.

       “Sikap rasisme antara satu sama lain ini jelas membuktikan bahawa kita hanya merdeka dari sudut fizikal tetapi masih terjajah dengan mentaliti dasar pecah dan perintah antara kaum yang diwujudkan oleh penjajah”, Nor Afiqah Isa.

        Tambah beliau lagi, ketidakmatangan dan kemunduran mentaliti jelas terlihat apabila adanya sikap rasisme ini.

         "Peranan mahasiswa dalam perkara sebegini ialah menyingkirkan sikap ini kerana kita adalah satu Malaysia", kata beliau ketika mengakhiri ucapannya.



Berita seterusnya bakal menyusul.

-PMIUM Inspirasi Bersama-

No comments:

Post a Comment