Saturday 26 July 2014

Ucapan Khas Aidilfitri HEWI

     Selama sebulan menahan haus dan lapar, selama sebulan menahan hawa nafsu disiang harinya, selama sebulan melatih diri dari berkata-kata, mendengar dan melihat hal-hal yang dimurkai Allah.
      Diiringi pula dengan solat-solat sunat, berzikir, memperbanyak membaca dan memahami al-Quran, memberi makan fakir miskin dan membantu mereka yang berjuang di jalan Allah. 
     Mudah-mudahan ibadah puasa kita selama bulan Ramadhan dapat membawa hasil yang gemilang bagi kesihatan rohani dan jasmani kita serta semoga amalan-amalan yang dilaksanakan sepanjang berada di dalam madrasah Ramadhan diterima dan diredhai-Nya.
     Setelah menjalani ujian sepanjang bulan Ramadhan maka sudah sewajarnya kita menyambut ketibaan hari raya dengan penuh gembira sebagai tanda kemenangan dan kesyukuran. 
     Bagi orang yang telah berjaya menjalani ujian di bulan Ramadhan, Syawal adalah detik kembali kepada asal fitrah tanpa sebarang dosa dan noda.
     Hari raya disambut dengan membesarkan Allah s.w.t dengan cara mengucap takbir dan tahmid dari malam hari raya hinggalah di pagi Syawal esok harinya sebelum menunaikan solat sunat Aidilfitri. 
     Zakat fitrah yang diwajibkan ke atas setiap umat Islam seboleh-bolehnya hendaklah disampaikan kepada fakir miskin sebelum hari raya agar mereka dapat bersama-sama saudara Islam yang lain menyambut hari kebesaran ini dengan penuh bermakna.

     "Sesungguhnya berbahagialah dan jayalah orang yang membersihkan dirinya dengan mengeluarkan zakat fitrah, dan ia mengingati Allah dengan menyebut nama Allah lalu menunaikan solat." (Surah Al-A'la : 14 - 15)
     Hari kemenangan ini juga kita sambut dengan saling mengucapkan tahniah dan mendoakan antara satu sama lain, dan tidak lupa pula saling memohon maaf atas segala kesalahan dan kesilapan yang pernah kita lakukan terhadap sesama saudara muslimin dan muslimat.

     Memetik kata-kata Imam al-Ghazali : "Yang jauh itu WAKTU, yang dekat itu MATI, yang besar itu NAFSU, yang berat itu AMANAH, yang mudah itu BERBUAT DOSA, yang panjang itu AMAL SOLEH, yang indah itu SALING MEMAAFKAN.”
     Akhir kalam, Hal Ehwal Mahasiswi Persatuan Mahasiswa Islam Universiti Malaya (HEWI PMIUM) mengucapkan Selamat Hari Raya Aidilfitri Maaf Zahir & Batin kepada semua mahasiswa dan mahasiswi yang beragama Islam khususnya serta semua muslimin dan muslimat di serata dunia.


~PMIUM Inspirasi Bersama~

No comments:

Post a Comment