Saturday 26 July 2014

KALAM PRESIDEN PMIUM: "Jangan Hina 'orang Sampah' "

Jangan Hina "Orang Sampah"
     Sebut sahaja sampah pasti gambaran najis, kotor, busuk dan seangkatan dengan berlegar dalam fikiran kita. Hakikatnya kehidupan seharian kita dengan sampah tidak dapat dipisahkan ibarat seperti "aur dengan tebing" ataupun "donat dengan gula".
     Pekerjaan berkaitan dengan sampah, samada (kontraktor, pemandu lori , pengutip, dan setaraf dengannya) selalu dipandang hina oleh masyarakat.

     Walhal pekerjaan inilah pekerjaan yang mulia, yang mana ianya merupakan Fardhu Kifayah bagi umat Islam. Dek kala, orang lain bekerjaya sebagai guru, doktor, Menteri, mahupun Sultan, tetapi "orang sampah" inilah golongan diperlukan oleh semua orang.
     Seorang ayah yang bekerja mengutip tin kosong, kotak-kotak dan botol-botol terpakai demi mencari sesuap nasi untuk menyara keluarganya.

     Walaupun pekerjaan ini dipandang jijik oleh masyarakat, tetapi pada hakikatnya pekerjaan inilah pekerjaan yang mulia di sisi Allah.
   
     Sudah pasti rezeki daripada pekerjaan ini lebih halal dan suci berbanding seorang wakil rakyat yang tidak menjalankan tanggungjawab dengan baik terhadap masyarakat serta bebas dengan korupsi yang berleluasa.

     Sehubungan dengan itu, menjelang Syawal yang bakal tiba ini, sudah pasti setiap rumah akan menghasilkan banyak sampah samada sampah kering mahupun basah.

     Oleh itu, bungkuslah sampah itu dengan baik supaya memudahkan urusan pemungutan sampah dapat dijalankan dengan lebih efisien dan cermat.
      Saya sarankan, apabila lori sampah melalui kawasan perumahan ketika Aidilfitri ini, marilah kita ringankan tangan menghulurkan sedikit juadah ataupun sebungkus air minuman kepada "orang sampah" yang bertugas ketika Aidilfitri berlangsung itu.

     Hargailah usaha titik peluh mereka, dan kita bayangkan jika mereka bercuti sepanjang Aidilfitri ini, sudah pasti ianya mendatangkan kemudaratan kepada kita semua.


Khairol Najib Hashim
Presiden
Persatuan Mahasiswa Islam
Universiti Malaya
Unlike~PMIUM Inspirasi Bersama~

No comments:

Post a Comment