Monday 18 August 2014

Sejarah PMIUM




     Persatuan Mahasiswa Islam Universiti Malaya atau akronimnya PMIUM telah ditubuhkan pada tahun 1956. Penubuhan PMIUM adalah hasil inisiatif Syed Muhammad Naquib al-Attas, seorang mahasiswa Islam di Universiti Malaya, Singapura (kini dikenali sebagai National University of Singapura).

     Paradigma rata-rata mahasiswa Islam khususnya mahasiswa Melayu sendiri lebih dipengaruhi oleh ideologi sosialisme dan nasionalisme ekstrim. Bertitik tolak pada hakikat ini, Syed Muhammad Naquib al-Attas telah melakukan suatu ijtihad dengan menubuhkan PMIUM demi menggerakkan idea 'faham Islam' dalam lapangan umat kampus dan nasional.

     Biarpun PMIUM pada peringkat awal kurang didekati oleh mahasiswa Melayu, namun setelah sedekad usia penubuhannya, ia mula memperlihatkan suatu pola gerakan dinamik dan menjadi sebuah badan dakwah yang sangat aktif dalam mendepani arus massa. 

      Kini, PMIUM terus melangkah setapak kehadapan dengan visinya yang baru iaitu "PMIUM inspirasi bersama" dibawah kepimpinan Khairol Najib bin Hashim.

      



1 comment:



  1. Untuk renungan ajk mahasiswa Islam um

    Apakah mazhab Ahli Sunnah lebih tinggi dari al-Qur'an?

    Bismillahir Rahmanir Rahim

    https://keep.line.me/s/Dg9O1W5x3CyZh7KgLGITVNEy18cV76dX3C1YwDN9MQI


    Web: almawaddah.info

    Salam wa rahmah

    Kepada;

    Yang dihormati para akademik, para rektor universiti dan para mufti.

    Tan Seri/Datuk Seri/Datin Seri/Datuk/Datin/ tuan/puan

    Tajuk: "Penukaran al-Qur'an dangan mazhab Ahli Sunnah Wal-Jamaah sebagai asas agama Islam oleh para Mufti Malaysia adalah "un-Islamic". Rencana ini adalah bagi tujuan kajian dan renungan
    Tidakkah Islam itu rahmatan li -l-Alamin..?
    Terima kasih wa 'afwan.

    Daripada;
    Pencinta al-Qur'an sebagai asas agama Islam di Malaysia.
    Kuala Lumpur
    Malaysia.



    .

    ReplyDelete