Thursday 7 August 2014

Kalam Exco PMIUM : Jangan Ketepikan Adab Dalam Memboikot


Isu pembedilan Israel terhadap Palestin dipandang berat oleh seluruh dunia termasuk Malaysia sendiri. Oleh itu, pelbagai langkah telah dilaksanakan oleh orang persendirian, NGO malah parti politik termasuklah mengadakan kempen memboikot Mc Donald yang menyumbangkan sebahagian dari keuntungannya kepada pihak Israel.

Namun,usaha yang baik ini telah dicemari dan dikotori oleh sikap segelintir penyokong kempen yang bukan sahaja menghina malah mencaci pekerja-pekerja restoren makanan segera tersebut.

Saya melihat perkara ini sebagai satu perbuatan yang tidak bermoral dan melanggari tatasusila. Penyokong-penyokong kempen boikot Mc Donald ini sepatutnya menjaga adab dan perlakuan mereka supaya usaha baik yang mereka laksanakan tidak dipandang buruk dan memberi imej yang kurang cantik kepada negara.

Diharapkan perkara seperti ini tidak lagi berulang dan usaha-usaha yang baik seperti memboikot Mc Donald ini terus dilaksanakan sebagai desakan kepada pihak Israel agar menghentikan perbuatan mereka yang tidak berperikemanusiaan ini.

Mohd  Taufiqurrahman bin Ramli, 
Ketua Exco Ekonomi & Keusahawanan
Persatuan Mahasiswa Islam Universiti Malaya (PMIUM).


No comments:

Post a Comment