Sunday 17 August 2014

Tahukah Anda ? Prof. Diraja Ungku Aziz

#PMIUM Inspirasi Bersama 



Selamat Berorientasi buat semua Freshies UM, Jom kenali Universiti Malaya dengan lebih dekat~
#1September

YM Prof. Diraja Ungku Abdul Aziz bin Ungku Abdul Hamid (dilahirkan di London, United Kingdom pada 28 Januari 1922) merupakan seorang tokoh yang paling disegani terutamanya dalam bidang pendidikan. Selain itu, beliau juga adalah seorang ahli ekonomi yang banyak menyumbang idea kepada agama, bangsa dan negara.

Beliau menyertai Perkhidmatan Awam Johor (JCS) pada 1951, kemudian sebagai Pensyarah Ekonomi di Universiti Malaya Singapura (1952-1961). Pada tahun 1961-1965, beliau telah dilantik sebagai Professor dan Dekan di Fakulti Ekonomi di Universiti Malaya, Kuala Lumpur.

Kemudian dilantik sebagai Naib Canselor Universiti Malaya dari 1968 hingga 1988. Beliau merupakan Naib Canselor Universiti Malaya paling lama berkhidmat dengan universiti tersebut kira-kira 20 tahun. Beliau juga merupakan Naib Canselor yang sangat disegani, memimpin Universiti Malaya dengan cara beliau sendiri, sehingga Universiti Malaya menjadi universiti yang terkenal dan ikutan kepada institusi pengajian tinggi di dalam dan luar Negara

No comments:

Post a Comment