Saturday 4 October 2014

puisi : Kepada Siapa


SITI AMINAH BINTI ABDULLAH
FAKULTI ALAM BINA
TAHUN PERTAMA



Kepada siapa


Hari tidak selalunya mendung
namun ia tidak jua selalunya cerah
ada tikanya aku merasa gembira yang amat
bagaikan aku adalah juara
aku lah raja
aku lah pemerintah negara
tapi kepada siapa
boleh aku kongsikan perasaan ini.

Ada tikanya juga aku merasa murung
bagaikan tiada sinar dalam hidupku
dunia aku umpama malam yang berpanjangan
gelap gelita tanpa cahaya
rasa ngilu yang menyelubungi diriku
aku keseorangan tanpa teman
jadi kepada siapa
boleh aku pinta kehangatan kasih sayang.

Aku umpama perantau di dunia ini
dunia yang penuh muslihat
saban hari memerangkap aku
tanpa ia lelah memperdayakan aku
sehinggakan aku hilang arah tujuku
tapi kepada siapa
untuk aku pinta petunjuk
menuju ke arah jalan yang lurus.

Sahabat,
memang mereka ada disampingku
mereka mendengar luahanku,menasihatiku
namun
adakah mereka memahamiku
dapatkah mereka mentafsir isi hatiku
dapatkah mereka merasa perasaan ini
seperti mana aku merasakannya
dapatkah mereka berada disisiku
saban waktu dan ketika.




Mereka hanya manusia biasa
sama seperti aku yang penuh kekurangan
juga adakalanya tersesat
ada juga kalanya mereka membuat kesilapan
mereka juga perlu dibantu
jadi kepada siapa
boleh aku luahkan perasaan ini
sepanjang masa dan ketika
serta memahami segala isi hatiku.

ya Allah
begitu alpa nya aku
aku makhluk yang hina
aku telah menzalimi diri aku sendiri
ya Allah
aku telah lupa bahawasanya
Engkaulah yang menciptakan langit dan bumi
Engkaulah yang menciptakan sekalian makhluk dan alam
sesungguhnya Engkaulah yang maha Esa lagi berkuasa.
Ya Allah
Engkaulah Ar-Rahman dan Ar-Rahim
yang maha pemurah lagi mengasihi
kepada engkau aku panjatkan kesyukuran
kepada engkau jua lah aku mengadu
dan kepada engkaulah aku berserah.



No comments:

Post a Comment