Thursday 12 February 2015

Memperingati Syahidnya Imam Hassan Al-Banna




Salah satu idea pandang dan strategi as-syahid yang cukup saya kagumi adalah perancangan yang mendasar lebih mesra rakyat dalam menebar fikrah disertai kegigihan dan sikap tidak berputus asa.

1) Cara penyebaran fikrah dan maklumatnya tidak lapuk dek usia sehingga sekarang walaupun anak muda kebiasaannya mendapat maklumat yang jelas di kuliah-kuliah universiti tapi siapa pula yang mampu mempengaruhi golongan tua? Jawapan yang sudah lama dijawab as-syahid. Hanyalah berbekalkan kedai kopi dan segolongan ilmuan yang berkongsi sehirup cawan yang sama dengan orang kampung. Jelas idea ikhwan diterima ramai. Kemudian tersebar ke institusi keluarga kemudian ditambah kekuatan fikrah daripada anak muda terpelajar. Sebetulnya saya hanya tersenyum, kerna ayahku juga penggemar warung kopi. Setiap kali pasti diri ini rasa ingin menguji beliau. Yang peliknya beliau lebih tahu lebih-lebih lagi isu mahasiswa. Maka malulah mahasiswa yang hidupnya hanyalah berkisar 3k.

2) Kegigihannya untuk muslimat menyertai medan jihad adalah luar biasa. Bukan sekali dua pertemuannya dengan syahidah Zainab Al Ghazali. Bahkan banyak kali tetapi banyak kali jualah ditolak pelawaannya untuk menyertai Ikhwan. Fikir ibunda Zainab hanya satu. Kelangsungan nasib dan kebajikan wanita, kerana beliau tahu mana-mana individu yang sanggup bersama-sama ikhwan akan menempa nasib yang buruk. Kematian As-syahid Hassan membuka mata ibunda Zainab. Baginya tiada jihad melainkan menerpa susah. Jika tiada susah maka bukanlah kamu berdarah Islam. Akhirnya briged muslimat bergabung dan mencetuskan revolusi hingga akhirnya ibunda di tangkap sejurus sahaja beberapa ketika setelah tertangkapnya Syed Qutb, Ibunda diseksa melebihi lelaki biasa. Sungguh kental jiwamu.

Imam Hassan al-Banna tidak pernah pergi tapi kekal hidup dalam jiwa- jiwa anak muda.

Al- fatihah.

Perkongsian oleh:
Jurucakap Hewi PMIUM
Nurul Shuhada Mamat

No comments:

Post a Comment