Saturday, 6 September 2014

Akta Hasutan 1948: "Mansuh vs Pinda?" - Mohd Ammar Atan


       Perdana menteri mengumumkan kerajaan akan memansuhkan Akta Hasutan 1948 serta digantikan dengan suatu rang undang-undang yang dikenali sebagai Akta Keharmonian Nasional yang dilihat sudah lapuk dan mengekang kebebesan bersuara yang mana merupakan elemen penting dalam perlembagaan negara Malaysia.

       Ramai  yang berasa akta ini perlu dimansuhkan apabila melihat satu scenario yang “double standard” yang dilakukan oleh pihak kerajaan. Hal ini dapat dilihat dengan isu yang melibatkan

* Utusan Malaysia mempersoalkan, "Apa lagi Cina mahu" selepas keputusan buruk Barisan Nasional (BN) dalam Pilihan Raya Umum ke-13 (PRU13) tahun lepas. BN mendakwa kaum Cina dan pengundi bandar menyokong pembangkang selepas kerusi Parlimen Pakatan Rakyat (PR) meningkat dari 82 ke 89.

* Sebuah laman web melaporkan awal tahun ini Presiden Perkasa Datuk Ibrahim Ali menyeru supaya Al-Kitab dibakar.

* Klip video Datuk Zulkifli Nordin (yang mempersoalkan mengapa Tuhan Hindu tidak menghentikan banjir) yang dilaporkan The Malaysian Insider pada Mac tahun lepas.

      Akta Hasutan 1948 yang digubal sejak di bawah  empayar British ini kalau sekiranya melihat pada konteks pada hari ini tidak lagi relevan, hatta British sendiri pun menghapuskan akta seperti ini. Bagi Akta Keharmonian Nasional yang akan digubal, Najib menyatakan rang undang- undang baharu itu akan bersifat lebih mendasar atau spesifik bagi membolehkan kerajaan mengambil tindakan terhadap sesiapa sahaja yang menyentuh isu sensitiviti rakyat Malaysia untuk memecahbelahkan perpaduan nasional.

       Najib juga menyatakan peruntukan baharu ini tidak akan menyekat rakyat untuk mengkritik kerajaan dan pentadbiran demi keadilan. Namun pemansuhan dan penggubalan rang undang-undang baharu ini perlu menyediakan ruang demokratik yang mencukupi untuk menggarap perbezaan pendapat serta persaingan idea agar rang undang-undang yang akan digubal adalah rang undang-undang yang menepati kehendak negara dan rakyat.

       Janji PM Najib seakan-akan menjadi capati bukan lagi ditepati, seperti slogan yang kerap kali berkumandang di ruang media milik kerajaan. Namun, setelah 2 tahun berlalu, janji PM belum terlaksana sehingga sekarang hatta tarikh untuk dibawa ke Parlimen pun belum boleh dipastikan.

       Apa yang ada ialah kenyataan Menteri Dalam Negeri  dan Perkasa yang menyatakan akta tersebut tidak perlu dimansuhkan  dan mengugut untuk tidak memangkah BN pada PRU akan datang sekiranya akta ini dihapuskan.

       Persoalannya, apakah fundamental isu yang hangat diperdebatkan dalam Akta Hasutan ini sehingga ada desakan supaya ia dihapuskan? Yang menjadi asas kepada pertikaian yang berlaku adalah peruntukan Seksyen 4(1) akta ini, iaitu mana-mana orang yang:

(a) melakukan atau cuba melakukan, atau membuat apa-apa persediaan untuk melakukan, atau berkomplot dengan mana-mana orang untuk melakukan, apa-apa perbuatan yang mempunyai kecenderungan menghasut...

(b) menyebut apa-apa perkataan menghasut (c) mencetak, menerbitkan, menjual, menawarkan untuk dijual, mengedarkan atau mengeluarkan semula apa-apa penerbitan menghasut; atau (d) mengimport apa-apa penerbitan menghasut...boleh didakwa di bawah Akta ini.

       Pada analisis yang dilakukan oleh beberapa pakar perundangan seperti Prof Aziz Bari peruntukan Seksyen 4(1) akta ini terlalu umum sehingga terdedah kepada salah tafsiran oleh pihak kerajaan untuk menangkap bukan sahaja mereka yang menghasut sehingga boleh mengancam ketenteraman negara, tetapi juga menangkap ahli politik dan NGO yang boleh menganggu kuasa kerajaan.

      Akta ini juga menyekat kebebasan rakyat dan masalah utama dengan akta ini ialah kerana adanya pendakwaan terpilih.

      Pendakwaan terpilih yang menjadi racun kepada negara menyedarkan masyarakat akan kebobrokan akta hasutan 1948 yang menyekat kebebasan bersuara dan juga dalam hal kebebasan akademik. Prof Madya Dr Azmi Shahrom pada baru-baru ini didakwa di bawah Akta Hasutan 1948, apabila memberi sudut pandang dari dunia akademik yang pada hakikatnya tidak mencetuskan huru-hara atau kacau-bilau pada masyarakat

      Namun begitu, saya yakin keperluan negara kepada  akta pencegahan seperti ini masih ditahap yang memerlukan bagi mengelakkan perkara yang tidak diingini berlaku dalam negara, berdasarkan sruktur negara kita adalah negara yang rencam masyarakatnya dan sensitif politiknya.

      Desakan oleh pelbagai pihak mutakhir ini disebabkan oleh banyak kes apabila melibatkan kata-kata dan ucapan sensitif daripada pihak yang menyokong kerajaan, maka tindakan tidak diambil atau lambat diambil, tetapi apabila kenyataan yang sama datang daripada pihak pembangkang, maka tindakan terlalu cepat diambil.

       Sikap double standard inilah yang menyebabkan pembangkang, NGO dan masyarakat sivil yang memahami erti keadilan marah dan kecewa.

      Oleh itu, jika kerajaan bertegas untuk kekal dengan akta ini maka perlu beberapa pindaan kepada akta ini supaya jenis kesalahannya diberikan takrifan yang lebih spesifik dan adil. Dan apabila pindaan hendak dibuat, kerajaan perlulah melibatkan wakil parti pembangkang dan NGO untuk turut sama berdiskusi supaya rang undang-undang yang dipinda nanti dapat mewakili aspirasi rakyat seluruhnya.

      Sekiranya kerajaan masih bertegas untuk mengekalkan Akta Hasutan 1948 ini, maka perlu dijalankan beberapa pindaan yang dinyatakan di atas dan sekiranya kerajaan bertegas untuk memansuhkan maka tunaikan janji tersebut dan libatkan wakil-wakil pembangkang dan NGO supaya rang undang-undang tersebut menepati aspirasi rakyat.

      Sebagai mahasiswa dan rakyat Malaysia, menyeru kepada seluruh mahasiswa dan ahli akademik di setiap institusi pengajian  untuk kita bersolidariti pada 10 September ini pada jam 1pm-2pm di “Speaker Corner Lama” Universiti Malaya bagi bersama-sama bersolidariti terhadap pendakwaan yang dikenakan kepada Prof Madya Dr Azmi Sharom.


Pautan Asal: Malaysia Insider


Perdana menteri mengumumkan kerajaan akan memansuhkan Akta Hasutan 1948 serta digantikan dengan suatu rang undang-undang yang dikenali sebagai Akta Keharmonian Nasional yang dilihat sudah lapuk dan mengekang kebebesan bersuara yang mana merupakan elemen penting dalam perlembagaan negara Malaysia.
Ramai  yang berasa akta ini perlu dimansuhkan apabila melihat satu scenario yang “double standard” yang dilakukan oleh pihak kerajaan. Hal ini dapat dilihat dengan isu yang melibatkan
* Utusan Malaysia mempersoalkan, "Apa lagi Cina mahu" selepas keputusan buruk Barisan Nasional (BN) dalam Pilihan Raya Umum ke-13 (PRU13) tahun lepas. BN mendakwa kaum Cina dan pengundi bandar menyokong pembangkang selepas kerusi Parlimen Pakatan Rakyat (PR) meningkat dari 82 ke 89.

* Sebuah laman web melaporkan awal tahun ini Presiden Perkasa Datuk Ibrahim Ali menyeru supaya Al-Kitab dibakar.  * Klip video Datuk Zulkifli Nordin (yang mempersoalkan mengapa Tuhan Hindu tidak menghentikan banjir) yang dilaporkan The Malaysian Insider pada Mac tahun lepas.
Akta Hasutan 1948 yang digubal sejak di bawah  empayar British ini kalau sekiranya melihat pada konteks pada hari ini tidak lagi relevan, hatta British sendiri pun menghapuskan akta seperti ini. Bagi Akta Keharmonian Nasional yang akan digubal, Najib menyatakan rang undang- undang baharu itu akan bersifat lebih mendasar atau spesifik bagi membolehkan kerajaan mengambil tindakan terhadap sesiapa sahaja yang menyentuh isu sensitiviti rakyat Malaysia untuk memecahbelahkan perpaduan nasional.
Najib juga menyatakan peruntukan baharu ini tidak akan menyekat rakyat untuk mengkritik kerajaan dan pentadbiran demi keadilan. Namun pemansuhan dan penggubalan rang undang-undang baharu ini perlu menyediakan ruang demokratik yang mencukupi untuk menggarap perbezaan pendapat serta persaingan idea agar rang undang-undang yang akan digubal adalah rang undang-undang yang menepati kehendak negara dan rakyat.
Janji PM Najib seakan-akan menjadi capati bukan lagi ditepati, seperti slogan yang kerap kali berkumandang di ruang media milik kerajaan. Namun, setelah 2 tahun berlalu, janji PM belum terlaksana sehingga sekarang hatta tarikh untuk dibawa ke Parlimen pun belum boleh dipastikan.
Apa yang ada ialah kenyataan Menteri Dalam Negeri  dan Perkasa yang menyatakan akta tersebut tidak perlu dimansuhkan  dan mengugut untuk tidak memangkah BN pada PRU akan datang sekiranya akta ini dihapuskan.
Persoalannya, apakah fundamental isu yang hangat diperdebatkan dalam Akta Hasutan ini sehingga ada desakan supaya ia dihapuskan? Yang menjadi asas kepada pertikaian yang berlaku adalah peruntukan Seksyen 4(1) akta ini, iaitu mana-mana orang yang:
(a) melakukan atau cuba melakukan, atau membuat apa-apa persediaan untuk melakukan, atau berkomplot dengan mana-mana orang untuk melakukan, apa-apa perbuatan yang mempunyai kecenderungan menghasut...
(b) menyebut apa-apa perkataan menghasut (c) mencetak, menerbitkan, menjual, menawarkan untuk dijual, mengedarkan atau mengeluarkan semula apa-apa penerbitan menghasut; atau (d) mengimport apa-apa penerbitan menghasut...boleh didakwa di bawah Akta ini.
Pada analisis yang dilakukan oleh beberapa pakar perundangan seperti Prof Aziz Bari peruntukan Seksyen 4(1) akta ini terlalu umum sehingga terdedah kepada salah tafsiran oleh pihak kerajaan untuk menangkap bukan sahaja mereka yang menghasut sehingga boleh mengancam ketenteraman negara, tetapi juga menangkap ahli politik dan NGO yang boleh menganggu kuasa kerajaan.
Akta ini juga menyekat kebebasan rakyat dan masalah utama dengan akta ini ialah kerana adanya pendakwaan terpilih.
Pendakwaan terpilih yang menjadi racun kepada negara menyedarkan masyarakat akan kebobrokan akta hasutan 1948 yang menyekat kebebasan bersuara dan juga dalam hal kebebasan akademik. Prof Madya Dr Azmi Shahrom pada baru-baru ini didakwa di bawah Akta Hasutan 1948, apabila memberi sudut pandang dari dunia akademik yang pada hakikatnya tidak mencetuskan huru-hara atau kacau-bilau pada masyarakat
Namun begitu, saya yakin keperluan negara kepada  akta pencegahan seperti ini masih ditahap yang memerlukan bagi mengelakkan perkara yang tidak diingini berlaku dalam negara, berdasarkan sruktur negara kita adalah negara yang rencam masyarakatnya dan sensitif politiknya.
Desakan oleh pelbagai pihak mutakhir ini disebabkan oleh banyak kes apabila melibatkan kata-kata dan ucapan sensitif daripada pihak yang menyokong kerajaan, maka tindakan tidak diambil atau lambat diambil, tetapi apabila kenyataan yang sama datang daripada pihak pembangkang, maka tindakan terlalu cepat diambil.
Sikap double standard inilah yang menyebabkan pembangkang, NGO dan masyarakat sivil yang memahami erti keadilan marah dan kecewa.
Oleh itu, jika kerajaan bertegas untuk kekal dengan akta ini maka perlu beberapa pindaan kepada akta ini supaya jenis kesalahannya diberikan takrifan yang lebih spesifik dan adil. Dan apabila pindaan hendak dibuat, kerajaan perlulah melibatkan wakil parti pembangkang dan NGO untuk turut sama berdiskusi supaya rang undang-undang yang dipinda nanti dapat mewakili aspirasi rakyat seluruhnya.
Sekiranya kerajaan masih bertegas untuk mengekalkan Akta Hasutan 1948 ini, maka perlu dijalankan beberapa pindaan yang dinyatakan di atas dan sekiranya kerajaan bertegas untuk memansuhkan maka tunaikan janji tersebut dan libatkan wakil-wakil pembangkang dan NGO supaya rang undang-undang tersebut menepati aspirasi rakyat.
Sebagai mahasiswa dan rakyat Malaysia, menyeru kepada seluruh mahasiswa dan ahli akademik di setiap institusi pengajian  untuk kita bersolidariti pada 10 September ini pada jam 1pm-2pm di “Speaker Corner Lama” Universiti Malaya bagi bersama-sama bersolidariti terhadap pendakwaan yang dikenakan kepada Prof Madya Dr Azmi Sharom. #Solidarity4AzmiSharom. – 6 September, 2014.
- See more at: http://www.themalaysianinsider.com/rencana/article/akta-hasutan-1948-mansuh-vs-pinda-mohamad-ammar-atan?fb_action_ids=793396857366732&fb_action_types=og.likes#sthash.7MDZzi2g.dpuf
Perdana menteri mengumumkan kerajaan akan memansuhkan Akta Hasutan 1948 serta digantikan dengan suatu rang undang-undang yang dikenali sebagai Akta Keharmonian Nasional yang dilihat sudah lapuk dan mengekang kebebesan bersuara yang mana merupakan elemen penting dalam perlembagaan negara Malaysia.
Ramai  yang berasa akta ini perlu dimansuhkan apabila melihat satu scenario yang “double standard” yang dilakukan oleh pihak kerajaan. Hal ini dapat dilihat dengan isu yang melibatkan
* Utusan Malaysia mempersoalkan, "Apa lagi Cina mahu" selepas keputusan buruk Barisan Nasional (BN) dalam Pilihan Raya Umum ke-13 (PRU13) tahun lepas. BN mendakwa kaum Cina dan pengundi bandar menyokong pembangkang selepas kerusi Parlimen Pakatan Rakyat (PR) meningkat dari 82 ke 89.

* Sebuah laman web melaporkan awal tahun ini Presiden Perkasa Datuk Ibrahim Ali menyeru supaya Al-Kitab dibakar.  * Klip video Datuk Zulkifli Nordin (yang mempersoalkan mengapa Tuhan Hindu tidak menghentikan banjir) yang dilaporkan The Malaysian Insider pada Mac tahun lepas.
Akta Hasutan 1948 yang digubal sejak di bawah  empayar British ini kalau sekiranya melihat pada konteks pada hari ini tidak lagi relevan, hatta British sendiri pun menghapuskan akta seperti ini. Bagi Akta Keharmonian Nasional yang akan digubal, Najib menyatakan rang undang- undang baharu itu akan bersifat lebih mendasar atau spesifik bagi membolehkan kerajaan mengambil tindakan terhadap sesiapa sahaja yang menyentuh isu sensitiviti rakyat Malaysia untuk memecahbelahkan perpaduan nasional.
Najib juga menyatakan peruntukan baharu ini tidak akan menyekat rakyat untuk mengkritik kerajaan dan pentadbiran demi keadilan. Namun pemansuhan dan penggubalan rang undang-undang baharu ini perlu menyediakan ruang demokratik yang mencukupi untuk menggarap perbezaan pendapat serta persaingan idea agar rang undang-undang yang akan digubal adalah rang undang-undang yang menepati kehendak negara dan rakyat.
Janji PM Najib seakan-akan menjadi capati bukan lagi ditepati, seperti slogan yang kerap kali berkumandang di ruang media milik kerajaan. Namun, setelah 2 tahun berlalu, janji PM belum terlaksana sehingga sekarang hatta tarikh untuk dibawa ke Parlimen pun belum boleh dipastikan.
Apa yang ada ialah kenyataan Menteri Dalam Negeri  dan Perkasa yang menyatakan akta tersebut tidak perlu dimansuhkan  dan mengugut untuk tidak memangkah BN pada PRU akan datang sekiranya akta ini dihapuskan.
Persoalannya, apakah fundamental isu yang hangat diperdebatkan dalam Akta Hasutan ini sehingga ada desakan supaya ia dihapuskan? Yang menjadi asas kepada pertikaian yang berlaku adalah peruntukan Seksyen 4(1) akta ini, iaitu mana-mana orang yang:
(a) melakukan atau cuba melakukan, atau membuat apa-apa persediaan untuk melakukan, atau berkomplot dengan mana-mana orang untuk melakukan, apa-apa perbuatan yang mempunyai kecenderungan menghasut...
(b) menyebut apa-apa perkataan menghasut (c) mencetak, menerbitkan, menjual, menawarkan untuk dijual, mengedarkan atau mengeluarkan semula apa-apa penerbitan menghasut; atau (d) mengimport apa-apa penerbitan menghasut...boleh didakwa di bawah Akta ini.
Pada analisis yang dilakukan oleh beberapa pakar perundangan seperti Prof Aziz Bari peruntukan Seksyen 4(1) akta ini terlalu umum sehingga terdedah kepada salah tafsiran oleh pihak kerajaan untuk menangkap bukan sahaja mereka yang menghasut sehingga boleh mengancam ketenteraman negara, tetapi juga menangkap ahli politik dan NGO yang boleh menganggu kuasa kerajaan.
Akta ini juga menyekat kebebasan rakyat dan masalah utama dengan akta ini ialah kerana adanya pendakwaan terpilih.
Pendakwaan terpilih yang menjadi racun kepada negara menyedarkan masyarakat akan kebobrokan akta hasutan 1948 yang menyekat kebebasan bersuara dan juga dalam hal kebebasan akademik. Prof Madya Dr Azmi Shahrom pada baru-baru ini didakwa di bawah Akta Hasutan 1948, apabila memberi sudut pandang dari dunia akademik yang pada hakikatnya tidak mencetuskan huru-hara atau kacau-bilau pada masyarakat
Namun begitu, saya yakin keperluan negara kepada  akta pencegahan seperti ini masih ditahap yang memerlukan bagi mengelakkan perkara yang tidak diingini berlaku dalam negara, berdasarkan sruktur negara kita adalah negara yang rencam masyarakatnya dan sensitif politiknya.
Desakan oleh pelbagai pihak mutakhir ini disebabkan oleh banyak kes apabila melibatkan kata-kata dan ucapan sensitif daripada pihak yang menyokong kerajaan, maka tindakan tidak diambil atau lambat diambil, tetapi apabila kenyataan yang sama datang daripada pihak pembangkang, maka tindakan terlalu cepat diambil.
Sikap double standard inilah yang menyebabkan pembangkang, NGO dan masyarakat sivil yang memahami erti keadilan marah dan kecewa.
Oleh itu, jika kerajaan bertegas untuk kekal dengan akta ini maka perlu beberapa pindaan kepada akta ini supaya jenis kesalahannya diberikan takrifan yang lebih spesifik dan adil. Dan apabila pindaan hendak dibuat, kerajaan perlulah melibatkan wakil parti pembangkang dan NGO untuk turut sama berdiskusi supaya rang undang-undang yang dipinda nanti dapat mewakili aspirasi rakyat seluruhnya.
Sekiranya kerajaan masih bertegas untuk mengekalkan Akta Hasutan 1948 ini, maka perlu dijalankan beberapa pindaan yang dinyatakan di atas dan sekiranya kerajaan bertegas untuk memansuhkan maka tunaikan janji tersebut dan libatkan wakil-wakil pembangkang dan NGO supaya rang undang-undang tersebut menepati aspirasi rakyat.
Sebagai mahasiswa dan rakyat Malaysia, menyeru kepada seluruh mahasiswa dan ahli akademik di setiap institusi pengajian  untuk kita bersolidariti pada 10 September ini pada jam 1pm-2pm di “Speaker Corner Lama” Universiti Malaya bagi bersama-sama bersolidariti terhadap pendakwaan yang dikenakan kepada Prof Madya Dr Azmi Sharom. #Solidarity4AzmiSharom. – 6 September, 2014.
- See more at: http://www.themalaysianinsider.com/rencana/article/akta-hasutan-1948-mansuh-vs-pinda-mohamad-ammar-atan?fb_action_ids=793396857366732&fb_action_types=og.likes#sthash.7MDZzi2g.dpuf
Perdana menteri mengumumkan kerajaan akan memansuhkan Akta Hasutan 1948 serta digantikan dengan suatu rang undang-undang yang dikenali sebagai Akta Keharmonian Nasional yang dilihat sudah lapuk dan mengekang kebebesan bersuara yang mana merupakan elemen penting dalam perlembagaan negara Malaysia.
Ramai  yang berasa akta ini perlu dimansuhkan apabila melihat satu scenario yang “double standard” yang dilakukan oleh pihak kerajaan. Hal ini dapat dilihat dengan isu yang melibatkan
* Utusan Malaysia mempersoalkan, "Apa lagi Cina mahu" selepas keputusan buruk Barisan Nasional (BN) dalam Pilihan Raya Umum ke-13 (PRU13) tahun lepas. BN mendakwa kaum Cina dan pengundi bandar menyokong pembangkang selepas kerusi Parlimen Pakatan Rakyat (PR) meningkat dari 82 ke 89.

* Sebuah laman web melaporkan awal tahun ini Presiden Perkasa Datuk Ibrahim Ali menyeru supaya Al-Kitab dibakar.  * Klip video Datuk Zulkifli Nordin (yang mempersoalkan mengapa Tuhan Hindu tidak menghentikan banjir) yang dilaporkan The Malaysian Insider pada Mac tahun lepas.
Akta Hasutan 1948 yang digubal sejak di bawah  empayar British ini kalau sekiranya melihat pada konteks pada hari ini tidak lagi relevan, hatta British sendiri pun menghapuskan akta seperti ini. Bagi Akta Keharmonian Nasional yang akan digubal, Najib menyatakan rang undang- undang baharu itu akan bersifat lebih mendasar atau spesifik bagi membolehkan kerajaan mengambil tindakan terhadap sesiapa sahaja yang menyentuh isu sensitiviti rakyat Malaysia untuk memecahbelahkan perpaduan nasional.
Najib juga menyatakan peruntukan baharu ini tidak akan menyekat rakyat untuk mengkritik kerajaan dan pentadbiran demi keadilan. Namun pemansuhan dan penggubalan rang undang-undang baharu ini perlu menyediakan ruang demokratik yang mencukupi untuk menggarap perbezaan pendapat serta persaingan idea agar rang undang-undang yang akan digubal adalah rang undang-undang yang menepati kehendak negara dan rakyat.
Janji PM Najib seakan-akan menjadi capati bukan lagi ditepati, seperti slogan yang kerap kali berkumandang di ruang media milik kerajaan. Namun, setelah 2 tahun berlalu, janji PM belum terlaksana sehingga sekarang hatta tarikh untuk dibawa ke Parlimen pun belum boleh dipastikan.
Apa yang ada ialah kenyataan Menteri Dalam Negeri  dan Perkasa yang menyatakan akta tersebut tidak perlu dimansuhkan  dan mengugut untuk tidak memangkah BN pada PRU akan datang sekiranya akta ini dihapuskan.
Persoalannya, apakah fundamental isu yang hangat diperdebatkan dalam Akta Hasutan ini sehingga ada desakan supaya ia dihapuskan? Yang menjadi asas kepada pertikaian yang berlaku adalah peruntukan Seksyen 4(1) akta ini, iaitu mana-mana orang yang:
(a) melakukan atau cuba melakukan, atau membuat apa-apa persediaan untuk melakukan, atau berkomplot dengan mana-mana orang untuk melakukan, apa-apa perbuatan yang mempunyai kecenderungan menghasut...
(b) menyebut apa-apa perkataan menghasut (c) mencetak, menerbitkan, menjual, menawarkan untuk dijual, mengedarkan atau mengeluarkan semula apa-apa penerbitan menghasut; atau (d) mengimport apa-apa penerbitan menghasut...boleh didakwa di bawah Akta ini.
Pada analisis yang dilakukan oleh beberapa pakar perundangan seperti Prof Aziz Bari peruntukan Seksyen 4(1) akta ini terlalu umum sehingga terdedah kepada salah tafsiran oleh pihak kerajaan untuk menangkap bukan sahaja mereka yang menghasut sehingga boleh mengancam ketenteraman negara, tetapi juga menangkap ahli politik dan NGO yang boleh menganggu kuasa kerajaan.
Akta ini juga menyekat kebebasan rakyat dan masalah utama dengan akta ini ialah kerana adanya pendakwaan terpilih.
Pendakwaan terpilih yang menjadi racun kepada negara menyedarkan masyarakat akan kebobrokan akta hasutan 1948 yang menyekat kebebasan bersuara dan juga dalam hal kebebasan akademik. Prof Madya Dr Azmi Shahrom pada baru-baru ini didakwa di bawah Akta Hasutan 1948, apabila memberi sudut pandang dari dunia akademik yang pada hakikatnya tidak mencetuskan huru-hara atau kacau-bilau pada masyarakat
Namun begitu, saya yakin keperluan negara kepada  akta pencegahan seperti ini masih ditahap yang memerlukan bagi mengelakkan perkara yang tidak diingini berlaku dalam negara, berdasarkan sruktur negara kita adalah negara yang rencam masyarakatnya dan sensitif politiknya.
Desakan oleh pelbagai pihak mutakhir ini disebabkan oleh banyak kes apabila melibatkan kata-kata dan ucapan sensitif daripada pihak yang menyokong kerajaan, maka tindakan tidak diambil atau lambat diambil, tetapi apabila kenyataan yang sama datang daripada pihak pembangkang, maka tindakan terlalu cepat diambil.
Sikap double standard inilah yang menyebabkan pembangkang, NGO dan masyarakat sivil yang memahami erti keadilan marah dan kecewa.
Oleh itu, jika kerajaan bertegas untuk kekal dengan akta ini maka perlu beberapa pindaan kepada akta ini supaya jenis kesalahannya diberikan takrifan yang lebih spesifik dan adil. Dan apabila pindaan hendak dibuat, kerajaan perlulah melibatkan wakil parti pembangkang dan NGO untuk turut sama berdiskusi supaya rang undang-undang yang dipinda nanti dapat mewakili aspirasi rakyat seluruhnya.
Sekiranya kerajaan masih bertegas untuk mengekalkan Akta Hasutan 1948 ini, maka perlu dijalankan beberapa pindaan yang dinyatakan di atas dan sekiranya kerajaan bertegas untuk memansuhkan maka tunaikan janji tersebut dan libatkan wakil-wakil pembangkang dan NGO supaya rang undang-undang tersebut menepati aspirasi rakyat.
Sebagai mahasiswa dan rakyat Malaysia, menyeru kepada seluruh mahasiswa dan ahli akademik di setiap institusi pengajian  untuk kita bersolidariti pada 10 September ini pada jam 1pm-2pm di “Speaker Corner Lama” Universiti Malaya bagi bersama-sama bersolidariti terhadap pendakwaan yang dikenakan kepada Prof Madya Dr Azmi Sharom. #Solidarity4AzmiSharom. – 6 September, 2014.
- See more at: http://www.themalaysianinsider.com/rencana/article/akta-hasutan-1948-mansuh-vs-pinda-mohamad-ammar-atan?fb_action_ids=793396857366732&fb_action_types=og.likes#sthash.7MDZzi2g.dpuf

No comments:

Post a Comment